به نام خدا
استاد خانم سیفی
محور ششم همایش، اسناد ملی و بین المللی در حوزه ی زن و خانواده از منظر فقه مذاهب اسلامی هست. در سازمان های بین المللی اسنادی وجود دارد که این اسناد با توجه به موضوع زن و خانواده نوشته شده اند. با توجه به این که سازمان های بین المللی سازمان هایی هستند که بر اساس نظام سکولار به مسائل می پردازند و توجهی به شرایع دینی ندارند، در خیلی از موارد با شرایع دینی تعارض دارند.
برخی از اسناد به طور کامل به بحث زنان پرداخته اند. مثل کنوانسیون رفع تبعیض یا برخی دیگر که به بحث خانواده پرداخته اند. مثل کنوانسیون حقوق کودک و برخی اسناد دیگری هم وجود دارند که تنها به بحث زنان و خانواده نمی پردازند بلکه در لا به لای موارد پرداخت شده شان از زنان و خانواده نیز سخن به میان می آورند که اهدافی را در زمینه زن و خانواده ترسیم می کنند. یکی از این اسنادی که ذکر شد سند 2030 می باشد. ابتدا به تبیین معنای 2030 می پردازیم و سپس بندها و اهداف این اسناد را ذکر می کنیم. سندی توسط سازمان جهانی یونسکو در سال 2000 نوشته شد به نام سند توسعه پایدار که در این سند ترسیمی از جامعه ی جهانی آمده بود تا سال 2015 جهان به هدفی که مدنظر آن ها بوده برسد، ولی علی رغم خواسته ی آنان، به علت تفاوت فرهنگ کشورها نتوانستند در سال 2015 به اهداف خودشان برسند و با شکست مواجه شدند. بنابراین در سال 2015 سند دیگری به نام سند 2030 تنظیم کردند که اهداف آن سند را تا سال 2030 می خواهند پیاده سازند. البته در برنامه ی اول (همان توسعه ی هزاره) اینگونه نبود که هیچ اقدامی در زمینه ی اجرای سند انجام نشده باشد بلکه آن ها به صورت زیرپوستی و آرام آرام بسیاری از برنامه هایشان را پیاده سازی کردند و بسیاری از کشورهای اسلامی را دچار تغییر فرهنگ کرده اند، یعنی به نوعی غربی زده شده اند. مثلا در بحث های مختلفی مانند حجاب، دیه، قصاص، شهادت، قضاوت و... قائل به تبعیض بین زن و مرد شده و ارزش های اسلامی را زیر سوال برده اند تا به نوعی آمادگی برای پذیرش سند 2030 فراهم سازند.
متن این سند از 17هدف اصلی تشکیل شده است که هر یک از این اهداف هم مواردی را شامل میشوند که زیر شاخه هایی دارند (360برگ دارند) هر کدام از اهداف سند 2030 به یک مسئله و مطلبی پرداخته است که درذیل شرح میدهیم:
ابتدا اهداف را بیان کرده و سپس در صفحات بعدی یکی یکی به آنها میپردازیم.
اهداف اصلی توسعه ی پایدار:
پایان دادن فقر در همه ی اشکال آن و در همه جا. در نگاه اول این هدف هیچ گونه تعارض و تزاحمی با مفاهیم اسلامی ندارد. اسلام نیز موافق فقر نیست.
در اهداف زیر مجموعه ی این هدف اول به مشکلات آن پی میبریم.
پایان دادن به گرسنگی، تحقق امنیت غذایی و تغذیه ی بهتر و توسعه ی کشاورزی پایدار.
تضمین یک زندگی توام با سلامت و ترویج رفاه برای همه و رد تمامی سنین.
تضمین آموزش با کیفیت برابر و فراگیر و ترویج فرصت های یادگیری مادام العمربرای همه.