انجمن علمی-پژوهشی فقه و اصول

متعلق به گروه فقه و اصول مجتمع آموزش عالی بنت الهدی (رض)

بسمه تعالی

با توجه به اهمیت دروس فقهی و اصولی و کاربرد آن در حیات بشری ، اهتمام ورزیدیم
تا این رشته راهمراه با مشارکت اساتید و طلاب به پویایی برسانیم
باشد تا در سایه عنایات الهی و توجهات امام عصر(عج) به این مطلوب نائل آییم

انجمن علمی-پژوهشی فقه و اصول

متعلق به گروه فقه و اصول مجتمع آموزش عالی بنت الهدی (رض)





۲ مطلب در فروردين ۱۳۹۶ ثبت شده است

 

نشست علمی – پژوهشی

بررسی نسبت وحدت اسلامی و تبری از دیدگاه فقه

سخنران: حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای راسخی

تاریخ: دوشنبه، 18/11/1395

ساعت: 9 - 10

مکان: حسینیه موسسه آموزش عالی بنت الهدی

تقریر کننده: فهیمه سادات حسینی

 

تقریر سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای راسخی:

جلسه اول:

از موضوعات جامعه ی امروز که مورد بحث و مناقشه و مناظره واقع شده، مسئله ی وحدت و تبری است. بدین معنا که چگونه می توان هم تبری داشت و هم وحدت اسلامی را حفظ کرد؟ این موضوع از موضوعات قابل بحث در بین مردم عوام و صاحب نظران می باشد.

برای تبیین این مسئله، ابتدا باید به سئوالات ذیل پاسخ داد:

1.     تبری به چه معناست؟

2.     وحدت به چه معناست؟

3.     چه ارتباطی بین تبری و وحدت برقرار است؟ آیا رابطه ی تناقض وجود دارد یا اینکه امکان جمع بین آندو وجود دارد؟

برای پاسخگویی بدین سئوالات، لازم است تا ریشه های تبری در فقه مورد بررسی قرار گیرد.

تبری و ریشه های آن در فقه اسلام

تبری یکی از فروع دین اسلام است که در روایات زیادی نسبت به آن تأکید شده است.

امام صادق 7 از پیامبر 9 نقل روایت می کند و می فرمایند: «رسول خدا 9 از اصحاب خود پرسیدند: کدام یک از پایه های ایمان محکم تر است تا انسان به آن چنگ بزند؟ بعضی از اصحاب گفتند: خداوند و رسول خداوند آگاه تر است. اما بعضی گفتند: نماز، برخی گفتند: زکات، روزه، حج، عمره و ... . رسول خدا 9 فرمودند: تمام مواردی که شما گفتید، فضیلت است، اما هیچ کدام از آنها، پایه ی محکم ایمان نمی باشد. بلکه استوارترین پایه ی ایمان، حب و بغض در راه خداوند و دوستی با دوستان خداوند و دشمنی با دشمنان خداوند است». [1]

 امام باقر 7 فرموده اند: آیا دین جز حب و بغض است؟ [2]

حسن بن راشد به امام صادق 7 می گوید: فدایتان شوم، آیا به غیر از دو عید قربان و فطر برای مسلمانان عیدی هست؟ امام صادق 7 در جواب می فرمایند: بله. آن روز، روزی است که حضرت علی 7 به عنوان علم برای مسلمانان  قرار داده شده اند و آن روز بزرگتر و با فضیلت تر از آن دو روز است. حسن بن  راشد، مجدد از حضرت می پرسند که چه عملی سزاوار است تا در آن روز انجام گیرد؟ حضرت می فرمایند: آن روز را روزه بدار و بسیار بر رسول خدا 9 صلوات بفرست و از کسانی که در حق ایشان ظلم کردند، تبری بجوی. [3]

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ فروردين ۹۶ ، ۱۹:۰۸
انجمن فقه و اصول


خلاصه سخنان سرکار خانم طاهره بتول

دراهمیت تحقیق و پژوهش همین بس که دوران تاریخ را به دو دسته قبل از تاریخ و بعد از تاریخ تقسیم نموده­اند تاریخ تمدن­های بشری زمانی آغاز شد که بشر خط را اختراع کرد. انسان ها برای رشد اندیشه و شکوفایی اندیشه، ایجاد و القای مطالب و برقراری روابط برای حل مشکلات، نیازمند تحقیق و پژوهش هستند. انسانهای اولیه در اطراف خود تحقیق  می­کردند؛ همین امر عاملی برای پیشرفت بشر و دستیابی به تکنولوژی شد پس در طبیعت انسان، جستجوگری وجد دارد.

وظایف حوزه های علمیه در قبال طلاب:  حوزه­ها در مقابل انحرافات دشمنان ایستاده­اند. صاحب نظران بسیاری به تحقیق و پژوهش ­پرداخته اند. امروزه دنیا به دهکده جهانی تبدیل شده است پس وظایف علما و صاحب نظران دین سنگین­تر شده است.

الحاد، استشراق و گروه­های منسوب به اسلام، در لباس اسلام به جوانان ما ضربه می زنند. دشمنان، شبانه روز تلاش می­کنند. حتی در زمینه قرآن، حدیث و فقه اسلامی تحقیق کرده­اند حتی تا جایی که برخی از شیعیان از تحقیقات آنان به عنوان منبع استفاده می­کنند؛ دشمن بیدار است!

وظایف طلاب:  ما وظیفه سنگینی داریم که اسلام را ابتدا یاد بگیریم و بعد آن را تبلیغ کنیم. این وظایف انبیاء است. برای رسیدن به هدف، که اسلام را به درستی به جهان نشان دهیم باید تحقیق کنیم.

وظایف مسئولین در قبال طلاب: مسئولین وظیفه دارند که موضوعات روز جهان را مورد بررسی قرار دهند. طلاب نیز باید موضوعات شناسایی شده را مورد استفاده و بهره قرار دهند. اگر تحقیق و تالیف برای طلاب سخت است می توانید در زمینه ترجمه کار کنید.

آسیبهای موجود سر راه طلاب پژوهشگر:

 اقتضاعات بانوان از جمله محدویت خانوادگی( همسرداری، فرزند داری)، محدودیت اجتماعی؛

عدم آشنایی با دانش­های جدید تحقیق و پژوهش؛

حجم زیاد برنامه های غیر پژوهشی.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ فروردين ۹۶ ، ۰۰:۲۵
انجمن فقه و اصول