انجمن علمی-پژوهشی فقه و اصول

متعلق به گروه فقه و اصول مجتمع آموزش عالی بنت الهدی (رض)

بسمه تعالی

با توجه به اهمیت دروس فقهی و اصولی و کاربرد آن در حیات بشری ، اهتمام ورزیدیم
تا این رشته راهمراه با مشارکت اساتید و طلاب به پویایی برسانیم
باشد تا در سایه عنایات الهی و توجهات امام عصر(عج) به این مطلوب نائل آییم

انجمن علمی-پژوهشی فقه و اصول

متعلق به گروه فقه و اصول مجتمع آموزش عالی بنت الهدی (رض)





۱۰ مطلب در ارديبهشت ۱۴۰۳ ثبت شده است


🍃🍃🍃 ﷽ 🍃🍃🍃


📝 ازدواج زنان و دختران شیعه، با اهل سنّت، چه حکمی‌دارد؟


🔹آیت‌الله خامنه‌ای: ازدواج زن شیعه با مرد سنى اگر خوف خطر براى مذهب نباشد، اشکال ندارد. 


🔹آیت‌الله سیستانی: ازدواج با اهل کتاب به احتیاط واجب جایز نیست و با اهل سنت اگر خوف انحراف نباشد، جایز است.


🔹آیت‌الله مکارم شیرازی: ازدواج با مردان اهل سنت، درصورتی‌که براى مذهب زن یا فرزندان آینده‌اش خطری داشته باشد، جایز نیست.


 📚منبع: leader.ir / sistani.org /. makarem.ir 


#انجمن_علمی_پژوهشی_گروه_فقه_و_اصول_و_فقه_تربیتی

#مجتمع_آموزش_عالی_شهیده_بنت_الهدی


https://eitaa.com/Kawoshgaran_Feqahat

🍃

🍃🍃🍃

🍃🍃🍃🍃🍃

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ ارديبهشت ۰۳ ، ۱۶:۲۶
انجمن فقه و اصول

🌷کوچه هایمان را به نامشان کردیم

که هرگاه آدرس منزلمان را می دهیم بدانیم

از گذرگاه خون کدام شهید است که با آرامش به خانه می رسیم.


✨🌙

🍃اللّهُمَّ اغفِر لِلمُومِنینَ وَ المُومِنَاتِ وَ المُسلِمینَ وَ المُسلِمَاتِ؛ اَلاَحیَاءِ مِنهُم وَ الاَموَاتِ، تَابِع بَینَنَا وَ بَینَهُم بِالخَیراتِ؛ اِنَّکَ مُجیبُ الدَعَوَاتِ اِنَّکَ غافِر الذَنبِ وَ الخَطیئَاتِ؛ وَ اِنَّکَ عَلَی کُلِّ شَیءٍ قَدیرٌ بِحُرمَة سوره المبارکهِ الفَاتِحةِ مَعَ الصَّلَوَاتِ


🍃شب جمعه است، شب زیارتی حضرت سید الشهداء علیه السلام .

شادی ارواح پاک و مطهر شهدا و معلم های آسمانی و همچنین 


         "  شهید آیت الله مطهری"


و همه اموات از محبین امام حسین علیه السلام تلاوت کنیم حمد و سه مرتبه توحید و قدر🍃 


ان شاءالله که مورد شفاعت اهل بیت (ع) قرار بگیریم🍃



عاقبت‌همگی ختم‌ بخیر و شهادت‌ان‌شاء‌الله🍃


https://eitaa.com/Kawoshgaran_Feqahat

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ ارديبهشت ۰۳ ، ۱۶:۲۳
انجمن فقه و اصول

احمد اردبیلی فرزند محمد در قرن ۱۰ق در قریه نیار در دو کیلومتری شرق اردبیل زاده شد. وی معاصر شیخ بهایی و شاه عباس اول بود علوم نقلی و فقه را نزد سید علی صائغ و دیگر استادان حوزه علمیه نجف فرا گرفت. اردبیلی مدتی به شیراز مهاجرت کرد و نزد جمال الدین محمود علوم عقلی را فراگرفت. وی در اواخر عمر در نجف از تدریس علوم عقلی سر باز زد و تا زنده بود به تدریس علوم نقلی پرداخت. وی در دوران ریاست خود بر حوزه علمیه نجف آن را رونقی تازه بخشیدو به محقق اردبیلی معروف شد.او در صفر ۹۹۳ق درگذشت و در ایوان طلای حرم امام علی(ع) به خاک سپرده شد. حرز الدین درگذشت او را در ۹۹۲ق ذکر کرده است.اردبیلی نخستین کسی بود که پس از عصر شیخ طوسی دایره عمل به خبر واحد را گسترش داد و به خبر غیر امامی ثقه توجه داشت.[احمد اردبیلی در نتیجه زهد و تقوایش به مقدس اردبیلی شهرت یافت؛ چنانکه بخاطر علم و دانش وسیعش به «محقق اردبیلی» مشهور گردیده بود. 

از وی کراماتی نیز نقل شده است. مقدس اردبیلی خود را در برابر شاگردانش بسیار کوچک می‌شمرد. از شاگردانش گزارش‌هایی درباره تواضع او و کمک‌هایش به محرومان نقل شده است.
 وی مورد تجلیل علما و فقهای شیعه قرار گرفته است؛ از جمله سید مصطفی تفرشی،شیخ حر عاملی، شیخ عباس قمی و علامه جلسی او را با القاب و عبارت‌های گوناگونی ستوده‌ است. صاحب جواهر و محدث بحرانی در الحدائق الناضرة و صاحب مستند الشیعه از او به عظمت یاد کرده‌اند.

#مجتمع_آموزش_عالی_شهیده_بنت_الهدی
#انجمن_علمی_پژوهشی_گروه_فقه_و_اصول_و_فقه_تربیتی
https://eitaa.com/Kawoshgaran_Feqahat




۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ ارديبهشت ۰۳ ، ۱۶:۲۰
انجمن فقه و اصول

عنوان بحث

«امادگی برای سفر آخرت»


 بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم

الحمدلله رب العالمین



💠 فی الکافی وَ التَّهذِیب عَنِ الصَّادِقِ عَلیه‌السَّلام قِیلَ لَه أَوصِنِی (۱)

[شخصی به امام صادق علیه‌السلام عرض کرد که توصیه‌ای به من بکنید.]


💠 فقَال أَعِدَّ جَهازَک

[حضرت در پاسخ فرمودند:] وسیله‌ی خود، دستگاه خود را آماده کن.

جهاز، غالباً به وسیله‌ی سفر گفته می‌شود -وسیله‌ای که با آن سفر خواهی کرد و تو را در این سفر به مقصد خواهد رساند- این را آماده کن؛ سفری در پیش داری.


💠 و قَدِّم زَادَک

توشه‌ای هم که برای این سفر لازم داری، این را از پیش بفرست.


💠 و کُن وَصِیَّ نَفسِک

خود تو، وصیّ خودت باش.

در هنگام نزدیک شدن مرگ، ما کسی را به‌عنوان وصی معین می‌کنیم که به کارهای ما رسیدگی کند، قرض‌های ما را بدهد، کارهایی که بر عهده‌ی ما است -که بعد از مرگ نجات ما متوقف به آنها است- آنها را انجام بدهد؛ نمازی، روزه‌ای، بدهکاری‌ای، اینها را به عهده‌ی وصی می‌گذاریم.

می‌فرمایند خودت وصیّ خودت باش؛ تا خودت هستی، حالا که می‌توانی، همین کارهایی که منتظری تا بعد از [مرگ] تو، دیگری برای تو انجام بدهد، این را خودت انجام بده.


💠 و لَا تَقُل لِغَیرِک یَبعَثُ إِلیکَ بِما یُصلِحُک

این‌جور نباشد که به دیگری بگویی که آنچه لازم داری را برای تو بفرستد.

به جای اینکه به دیگری سفارش کنی که آنچه برای تو لازم است، بعداً برای تو بفرستد، خود تو، قبل از آنی که حرکت بکنی، قبل از آنی که وقت بگذرد، به دست خود، با اختیار خود، آن را برای خودت فراهم کن.


این وصیت امام صادق علیه‌السلام است


۱) الشافی، صفحه‌ی ۸۷۱


#انجمن_علمی_پژوهشی_گروه_فقه_و_اصول_و_فقه_تربیتی

#مجتمع_آموزش_عالی_شهیده_بنت_الهدی


https://eitaa.com/Kawoshgaran_Feqahat

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ ارديبهشت ۰۳ ، ۱۶:۰۴
انجمن فقه و اصول

بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم

الحمدلله رب العالمین


💠 فی الکَافِی عَنِ الصّادِقِ عَلَیهِ‌السّلام(۱): «إِنَّ الْمَوْتَ الَّذِی تَفِرُّونَ مِنْهُ فَإِنَّهُ مُلَاقِیکُمْ» إلَی قوله «تَعْمَلُونَ»

حضرت، آیه‌ی مبارکه‌ی سوره‌ی جمعه را تلاوت کردند که «قُلْ إِنَّ الْمَوْتَ الَّذِی تَفِرُّونَ مِنْهُ فَإِنَّهُ مُلَاقِیکُمْ ثُمَّ تُرَدُّونَ إِلَى عَالِمِ الْغَیْبِ وَالشَّهَادَةِ فَیُنَبِّئُکُم بِمَا کُنتُمْ تَعْمَلُونَ»(۲) و در ذیل آیه می‌فرمایند که:


💠 قال یُعَدُّ السِّنِین

زندگی انسان اول به سال شمرده می‌شود؛ [می‌گویند] آقا! [فلانی] چند سالش است؟ چهل سال، پنجاه سال، هفتاد سال. سال‌ها شمرده می‌شود.


💠 ثم یُعَدُّ الشُّهُور

بعد انسان به مرحله‌ای از بیماری یا فرتوتی می‌رسد که ماه‌ها را می‌شمرند؛ دیگر بحث سال نیست؛ بحث ماه است. گاهی پزشک به کسی می‌گوید که آقا! شما شش ماه دیگر زنده هستید، چهار ماه دیگر زنده هستید. ماه‌ها را می‌شمرند.


💠 ثمَّ یُعَدُّ الأیّام

بعد به مرحله‌ای می‌رسد انسان که دیگر ماه هم مطرح نیست؛ بحث این نیست که به ماه بعد برسد؛ بحث سر روز است. ده روز مانده، پنج روز مانده، پانزده روز مانده، این‌جوری محاسبه می‌کنند.


💠 ثمَّ یُعَدُّ السّاعَات

بعد حال انسان به جایی می‌رسد که دیگر روز هم معنی ندارد؛ در شرف رفتن است؛ ساعت‌ها را می‌شمرند. پنج ساعت مانده، سه ساعت مانده، این‌جوری گذر زمان زندگی انسان را حساب می‌کنند.


💠 ثمَّ یُعَدُّ النَّفَس

بعد نفس‌ها شماره می‌شود. این در حالی است که انسان در آن نفس‌های آخر است، انسان می‌فهمد و می‌بیند که این نفس‌ها دیگر دارد شمرده می‌شود و از کسی هم در آن دور و بر کاری ساخته نیست.


این را باید به‌عنوان تذکر همه‌ی ما به یاد داشته باشیم.


۱) الشافی، صفحه‌ی ۸۷۶

۲) سوره‌ی مبارکه‌ی جمعه، آیه‌ی ۸


شرح حدیث اخلاق توسط رهبر


#انجمن_علمی_پژوهشی_گروه_فقه_و_اصول_و_فقه_تربیتی

#مجتمع_آموزش_عالی_شهیده_بنت_الهدی


https://eitaa.com/kawoshgaran_Feqahat

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ ارديبهشت ۰۳ ، ۱۵:۴۰
انجمن فقه و اصول

« شکر نعمت »


🔸عن أَبِی عَبدِاللهِ جَعفَرِ بنِ مُحَمَّدٍ (عَلَیهِمَا السَّلَامُ) قَالَ: طُوبىٰ لِمَن لَم یُبَدِّل نِعمَةَ اللهِ کُفراً  طُوبىٰ لِلمُتَحابّین فِی الله.(۱)


🔸طوبىٰ لِمَن لَم یُبَدِّل نِعمَةَ اللهِ کُفراً

این مطلب بسیار مهمّی است -مسئله‌ی تبدیل نعمت خدا به کفران؛ عمل کافرانه، کفران‌آمیز- که در آیه‌ی شریفه‌ی قرآن «اَلَم تَرَ اِلَی الَّذینَ بَدَّلوا نِعمَتَ اللهِ کُفرًا وَ اَحَلّوا قَومَهُم دارَ البَوار، جَهَنَّمَ یَصلَونَها وَ بِئسَ القَرار»(۲) [هم آمده]؛ این خیلی چیز مهمّی است. گاهی خدای متعال نعمتی به انسان داده است؛ فرض بفرمایید نعمت «بیان»، خب نعمتی است؛ میتوان این نعمت را در راه ترویج معارف الهی به کار برد، میتوان هم آن را در جهت عکس به کار برد؛ این نعمت را اگر کسی در جهت عکس مقاصد الهی به کار ببرد، کفران این نعمت را کرده، نعمت را تبدیل کرده است به کفر. فرض بفرمایید داشتن مال دنیا یک نعمت است؛ مال دنیا، نعمتی است که خداوند به بعضی عنایت میکند؛ میتوان با این نعمت، درجات عالیه را کسب کرد -صدقه  داد، انفاق کرد، کسانی را از بدبختی و از هلاکت و گرسنگی نجات  داد- میتوان هم بعکس، این پول را در راه‌های فساد، در راه‌های حرام، در راه اشاعه‌ی محرّمات، در راه افساد خود و دیگران به کار برد؛ این کفران نعمت الهی است. قدرت و توانایی مدیریّت و احراز مناصب مدیریّتی یک نعمتگرفت است؛ یک روزی بود که ما و شما باید همین‌طور در جریان تصمیم مدیران جامعه -که به دشمنان دین و دشمنان کشور وابسته بودند- حرکت میکردیم، بدون اینکه اختیاری داشته باشیم؛ امروز، بسیاری از خود ما جزو مدیران کشور هستیم -در هر بخشی که هستیم، در هر حدّی که هستیم- و خدای متعال قدرت ایجاد مسیر، تغییر مسیر، تصحیح مسیر را به ما داده است؛ خب این یک نعمت است. این نعمت را چه‌جور مصرف میکنیم؟ اگر در جهت خدمت به مردم و هدایت جامعه به آن سمتی که مطلوب دین خدا است این مدیریّت به‌‌کار رفت، خب این شکر نعمت است؛ اگر چنانچه در این جهت به‌کار نرفت، معطّل ماند یا عکسش به‌کار رفت، این کفر نعمت است.


🔸 گاهی این کفران نعمتها، به‌حدّی است که قابل جبران هم نیست؛ فرض بفرمائید در یک کشوری -دیده‌ایم دیگر در زمان خودمان؛ بنده اسم نمیخواهم بیاورم لکن دیده‌ایم؛ در زمان حاضر اتّفاق افتاد- یک ملّتی یک قیامی کردند، یک حرکتی کردند برعلیه منافع استکبار و آمریکا و دیگران؛ کسانی را سرِکار آوردند، توانایی اداره‌ی‌ کشور را به آنها دادند، فرصت اداره‌ی کشور را به آنها دادند؛ [امّا] اینها از این فرصت، یا استفاده نکردند، یا بد استفاده کردند، یا در جهت عکس استفاده کردند؛ ملّت را به خاک سیاه نشاندند؛ خودشان را هم بدبخت کردند، ملّت را هم بدبخت کردند؛ این همان «اَلَم  تَرَ اِلَی الُّذینَ بَدَّلوا نِعمَتَ اللهِ کُفرا» [است]. پس همیشه باید توجّه داشت که این نعمتها را -نعمت جسمانی شما، چشم شما، گوش شما، زبان شما، دست شما، پای شما، اینها همه نِعَم الهی است؛ نِعَمی است که نمیشود آدم برای آنها اندازه‌ی ارزش تصوّر کند؛ این‌قدر با ارزش است که با هیچ معیار مادّی واقعاً قابل مبادله نیست- چه‌جوری مصرف میکنیم؛ اگر، معوّق و معطّل گذاشتیم، یا در جهت عکس استفاده کردیم، یا از این نعمت در راه معصیت الهی استفاده کردیم، کفران این نعمت است. اَستَغفِرکَ لِما تُبتُ اِلَیکُ مِنهُ ثُمَّ عُدتُ فیه وَ اَسَتَغفِرُکَ لِما اَرَدتُ بِهِ وَجهَکَ فَخالَطَنی فیهِ ما لَیسَ لَکَ وَ اَستَغفِرُکَ لِلنِّعَمِ الَّتی مَنَنتَ بِها عَلَیَّ فَقَوَیتُ عَلیٰ مَعاصیک؛(۳) گاهی این‌جوری است؛ نعمت را خدا به من و شما میدهد، [امّا] ما از این نعمت مثل یک نردبانی استفاده میکنیم یا برای یک معبری استفاده میکنیم برای رسیدن به گناه و به معصیت الهی! این دیگر بدترین انواع کفرِ نعمت الهی است. این حدیث این را میخواهد بگوید. میفرماید که «طُوبَىٰ لِمَن لَم یُبَدِّل نِعمَةَ اللهِ کُفراً»، خوشا به‌ حال آن کسی که نعمت الهی را تبدیل به کفر نکرد، نعمت خدا را کفران نکرد؛ واقعاً خوشا به حال چنین انسانی! ما باید خیلی مراقب باشیم!!


🔸طوبىٰ لِلمُتَحابّین فِی الله


دنباله‌اش هم این است: خوشا به حال آن کسانی که حُبّشان منوط به رضای الهی است، به‌خاطر خداست؛ متحابّین بالله یا فی الله، معنایش این است. یعنی محبّتشان برای خاطر خداست. با این [فرد] محبّت میکنند برای خاطر خدا، با آن [فرد] قطع محبّت میکنند برای خاطر خدا. این هم یکی از آن چیزهای بسیار مهم است؛ اینها معیارها و میزانها است.


https://eitaa.com/Kawoshgaran_Feqahat

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ ارديبهشت ۰۳ ، ۱۵:۳۸
انجمن فقه و اصول


🎥 🔹"انجام عمل صالح" 


#حلاوت_روایت


بسم الله الرحمن الرحیم


قال رسول الله (ص) یا قیس إن مع العز ذلا و إن مع الحیاة موتا)

پیامبر (ص)فرمود ای قیس! زندگی اینجوری است عزت هست ذلت هم هست،بعد هم زندگی هست مرگ  هست،زندگی و مرگ هر دو حقیقت متساوی و متواضع هستند.

شما زندگی می بینید مرگ هم ببینید

تا بدانید مرگ هم هست چیزی که انسان دیر احساس می کند آن را.


🔸وإن مع الدنیا ءاخرة

 این زندگی دم دست که شما دارید بدان کنار آن یک زندگی دیگری آن طرف هست.


🔸و إن لکل شیء حسیبا 

هر چیزی حسابگری دارد هر کاری که می کنی بی حساب و کتاب نیست هر حرکت تو و حرف تو یک حسابگری دارد این ها را محاسبه می کند نگهمی دارند این ها را بدان.


🔸و على کل شیء رقیبا

کسی هست،چشم بینایی هست که مراقبت می کند از همه جزئیات ریز و درشت کار تو.


🔸و إن لکل حستة ثوابا

هرکار خوبی که تو بکنی یک پاداشی دارد و رو برگرد ندارد.


🔸ولکل سیئة عقابا

هر کار بدی که بکنی یک عقابی پشت سرش هست اگر توبه نکردی،(پاکش نکردی)این عقاب روش سوار است قطعی است که این عقاب دنبال کار بد خواهد بود این را بدان!!



🔸شرح حدیث اخلاقی توسط مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی)


#انجمن_علمی_پژوهشی_گروه_فقہ_و_اصول_و_فقہ_تربیتی

#مجتمع_آموزش_عالی_شھیدہ_بنت_الھدی


https://eitaa.com/kawoshgaran_Feqahat


https://eitaa.com/joinchat/630849539C3403cf3433

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ ارديبهشت ۰۳ ، ۱۵:۳۷
انجمن فقه و اصول


سبک زندگی شھید مرتضی مطھری :


اخلاص و استقامت


به گواه دوستان و شاگردان علامه، مطهری مظهر اخلاص و استقامت بود، به عبارتی می توان این چنین بیان داشت، شاه کلید موفقیت و رمز پیروزی شهید مطهری در عرصه های مختلف علمی و تبلیغی اخلاصی بود که در سرتاسر زندگی او جاری و ساری بود، کسانی که با شهید مطهری آشنایی نزدیک داشتند، بیان می‌دارند که او مظهر اخلاص و جلب رضای پروردگار بود، او هر چند توانایی های بی‌شماری داشت و بالفعل می‌توانست یکی از مجتهدین سرشناس جهان اسلام باشد، ولی با این حالی هیچ گاه در پی شهرت و معروف شدن در جامعه اسلامی نبود، هر چند بیان این مسأله می‌تواند بسیار ساده به نظر برسد ولی اینکه یک انسان خلاق، توانمند، متفکر، مجتهد، فیلسوف، مفسر، فقیه،عارف ...از همه‌ی این عناوین عبور نماید، و از همه القاب و عناوین اجتماعی بگریزد و تنها خواستار خشنودی حضرت حق باشد، موضوعی است که تنها واقعیت آن در تربیت اخلاقی و قرآنی متصور است: «قُلْ إِنَّ صَلاتی‏ وَ نُسُکی‏ وَ مَحْیایَ وَ مَماتی‏ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمینَ؛[3]، نماز من و [سایر] عبادات من و زندگى و مرگ من، براى خدا، پروردگار جهانیان است».


https://eitaa.com/Kawoshgaran_Feqahat

#مجتمع_آموزش_عالی_شهیده_بنت_الهدی

#انجمن_علمی_پژوهشی_گروه_فقه_و_اصول_و_فقه_تربیتی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ ارديبهشت ۰۳ ، ۱۵:۲۶
انجمن فقه و اصول

قال امام صادق علیه السلام:


عنْ أَبِی بَصِیرٍ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ عَلَیْهِ اَلسَّلاَمُ یَقُولُ: مَنْ عَلَّمَ خَیْراً فَلَهُ مِثْلُ أَجْرِ مَنْ عَمِلَ بِهِ قُلْتُ فَإِنْ عَلَّمَهُ غَیْرَهُ یَجْرِی ذَلِکَ لَهُ قَالَ إِنْ عَلَّمَهُ اَلنَّاسَ کُلَّهُمْ جَرَى لَهُ قُلْتُ فَإِنْ مَاتَ قَالَ وَ إِنْ مَاتَ .


ابو بصیر میگوید شنیدم امام صادق علیه السلام میفرمود: کسى که به دیگرى چیزى آموزد براى اوست مثل پاداش کسى که به آن عمل کند. عرض کردم: اگر باز به دیگرى آموزد همین پاداش براى او هست‌؟ فرمود: اگر به همه مردم بیاموزد همان ثواب در باره او جاریست، گفتم: اگر چه معلم بمیرد فرمود: اگر چه بمیرد.


 اصول کافی، ج 1، ص 35.


انجمن_علمی_پژوهشی_گروه_فقه_و_اصول_و_فقه_تربیتی مجتمع _آموزش _عالی _شهیده _بنت_الهدی

https://eitaa.com/Kawoshgaran_Feqahat

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ ارديبهشت ۰۳ ، ۱۵:۲۴
انجمن فقه و اصول

امتحان شیعه از طریق نماز

       

 📚------- ﷽ -------📚  


الإمامُ الصّادقُ علیه السلام :


🔶️ امتحنوا شیعتنا عند ثلاث : عندمواقیت الصلاه کیف محافظتهم علیها، 

و عند سرارهم کیف حفظهم لها عند عدونا والی اموالهم کیف مواساتهم لاخوانهم فیها.

🔷️شیعیان ما و پیروان ما را به سه مساله امتحان کنید:

۱- اهمیت به اوقات نماز، که آیا اول وقت نماز را برپا می دارند یا خیر؟

۲ – حفظ اسرار، یعنی  در حفظ اسرار و مسائل محرمانه کوشا هستند یا خیر؟

۳ – و از حیث  توانمندیهای  مالی ، یعنی آیا در مال خودبرای برادران دینی

 سهمی قائلند و دست  آنها را می گیرند یا خیر؟


📚 خصال صدوق ، ج ۱، ص ۱۰۳.


🏴🏳️شهادت امام جعفر صادق علیه السلام تسلیت باد 🥀


#انجمن_علمی_پژوهشی_گروه_فقه_و_اصول_و_فقه_تربیتی


#مجتمع_آموزش_عالی_شهیده_بنت_الهدی

https://eitaa.com/Kawoshgaran_Feqahat

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ ارديبهشت ۰۳ ، ۱۵:۱۹
انجمن فقه و اصول